Epost tittel
Avsenders fornavn
Avsenders etternavn
Postnummer
Fødselsdato
Epost
Personvernerklæring nyhetsbrevsabonnement
Registrer deg
Vi ringer deg tilbake
Fornavn Etternavn
Mobilnummer
Notice
Ønsker tid

OM OSS KONTAKT OSS
Reisevilkår

Reisevilkår for Pakkereiser

 

Nedenstående følger reisevilkår for Neckermann Nordic. Vilkårene gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen.

Vilkårene gjøres gjeldende for pakkereiser som faller inn under definisjonen i Lov om Pakke¬reiser av 15.06.2018, § 6.

 

Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går Neckermann Nordics sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.

De reisevilkår som angis med kursiv skrift er spesielle vilkår for Neckermann Nordic.

 

Alle reisende forventes å ha satt seg grundig inn i reisens avtalegrunnlag. Nedenfor vilkårene, sammen med alle opplysninger i reiseinformasjonen på Neckermann-nordic.no som ex alt under Viktig om reisen, hotellinformasjon, destinasjons– og reisemålsinformasjon och ev. andre publikasjoner utgitt av Neckermann Nordic også er en del av avtalen mellom Neckermann Nordic og den reisende.

Pakketurer med rutefly som består av fly og hotell og kalles også dynamiske reiser.

 

Kjøp av kun flyg og kun hotel går ikke inn under pakkereiseloven då det ikke er ett sammensatt reisearrangement på minst to forskjellige typer reisetjenester som kjøpes for samme reise/ferie.

 

1.Bestilling av pakkereise og bekreftelse av pakkereise

 

Påmelding gjør du elektronisk via vår nettside, på e-post, pr. Telefon samt via reisebyråer. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått og er bindende ved bekreftet bestilling og når depositumet eller sluttbetaling er betalt, samt innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst forsikre at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.

 

Påmelding gjørs av hovedreisende og er den personen i hvis navn avtalen er inngått. Hovedreisende oppgis øverst i reisedokumente. Hovedreisende er ansvarlig for betaling i henhold til avtalen. Alle endringer og eventuelle avbestillinger må gjøres av hovedreisende. Unntak kan gjøres dersom hovedreisende blir alvorlig syk og ikke kan foreta endringen eller avbestillingen. Hovedreisende er ansvarlig for å gi arrangøren korrekt bestillingsinformasjon for andre reisende som omfattes av avtalen samt korrekt kontaktinformasjon ved eventuelle endringer. Eventuell refusjon vil bli gjort til hovedreisende.

Når en mindreårig (16-18 år) reiser på chartertur uten sine foreldre, kreves samtykke fra foreldrene. Vergefullmakt finnes på nettsiden og skal fylles ut og signeres i forbindelse med bestillingen og tas med på reisen.

Barn og unge under 16 år kan ikke reise uten følge av en voksen. Du må være 18 år for å bestille en pakkereise med rutefly.

 

2.Betaling av reisen/ depositum og sluttbetaling

 

Et depositum skal være Neckermann Nordic i hende direkte på bestillingstidspunktet. Depositumet regnes som delbetaling av reisens totalpris.

Om ikke annet spesielt er oppgitt skal sluttbetaling av bestilt reise være Neckermann Nordic i hende senest 30 dager før avreise. Ved reservasjon mindre enn 30 dager fra avreisedagen skal hele reisens pris betales samtidig som bestilling av reisen.

Forsinket betaling anses alltid som vesentlig mislighold og gir Neckermann Nordic rett til å heve (annullere) kjøpet og til å godskrives en avbestillingskostnad på hele depositumet.

 

For charterreiser innen Europa og Egypt er depositumsbeløpet kr 1400:- pr.person.

For reiser med rutefly og hotell tilsvarer det beløpet som er innbetalt som depositum.

 

Betalingsvilkårene kan variere mellom pakkereiser med charter og pakkereiser med rutefly og/eller billetttype. Ved bestilling av pakkereiser med rutefly og bestilling av kun fly, er det det aktuelle flyselskapets betalingsvilkår og betalingstidspunkt som gjelder. Totalbeløpet kreves innbetalt samtidig med bestilling og flyselskapet kan på kort varsel endre fristen for å betale sluttbetaling.

 

Ved bestilling av kun hotell eller hotellopphold i forbindelse med en pakkereise med rutefly, er det det enkelte hotell sine betalingsvilkår som gjelder. Totalbeløpet kreves innbetalt samtidig med bestilling.

 

Alle tillegg og endringer som navneendring, tillegg av transfer, bagage, ekstra måltider mm skal betales umiddelbart om inget annat uppges.

 

For spesielle typer reiser som golfreiser, uspesifiserte reiser, og gruppereiser gjelder egne vilkår.

 

Den reisende må sjekke at betalingen er registrert  på billetten enten på ny bekreftelse sendt etter betaling eller vid logge inn på min reise på nettsiden umiddelbart etter betaling. Dersom betalingen ikke er registrert, ta direkte kontakt med Neckermann Nordic for dialog. 

 

3. Reisens pris

 

Prisen som presenteres på Neckermann Nordic nettside i utgangpunktet per person når to voksne reiser sammen. Når den reisende gjør sine valg, justeres prisen ut fra valg av romtype, flyavganger, måltider, transfer og lignende. Prisen kan endre seg helt fram til reisen er betalt. Manuelt tilbud mottatt på e-post eller telefon være å anse som ferskvare som og kan endre seg helt fram til reisen er betalt.

Enkelte lokale skatter og avgifter kan ikke betales på forhånd, men må betales av kunden på stedet. Dette kan gjelde turistskatt som innkreves av overnattingssteder, landarrangementer, depositum på hotellrom og lignende. 

 

Lokale avgifter finner du under hver destinasjonsbeskrivelse på nettsiden vår. Det samme gjelder for flyplassavgifter/skatter som betales ved ankomst og avreise.

 

Innsjekket bagasje er ikke inkludert i reisens pris, med mindre det er oppgitt ved bestilling. Informasjon om innsjekket bagasje fremkommer i bestillingsdialogen men finnes også under flygselskaper.

 

Neckermann Nordic tar forbehold om å endre priser og ytelser m.v. som er beskrevet i dette program, eller kunngjort på annen måte. Prisendringer kan skje dersom det i tiden mellom avtaleinngåelse og avreise skjer endringer i skatter, avgifter, transportpriser, aktuelle valutaer eller gebyrer for tjenester knyttet til bruk av lufthavner, veier, havner eller andre tilsvarende omstendigheter.

 

4.Endring av reise

Endring av en bekreftet reise til annet reisemål, annet hotell, endring av antall personer, annen avreiseflyplass eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse. Se Avbestilling mot gebyr eller å overdra reisen.


 

5.Avbestilling mot gebyr eller å overdra reisen

Avbestilling skal skje skriftlig til [email protected]. Avbestilling må gjøres umiddelbart av hovedreisende Informasjon som kreves for at avbestillingen skal gjennomføres er den reisendes: bestillingsnummer, navn, avreisedato, reisemål.

 

Neckermann Nordics avbestillingsregler

 

For pakkereiser med charterfly gjelder følgende per person;

 

·       Ved avbestilling tidligere enn 30 dager før avreise må den reisende betale depositum som avbestillingsgebyr.

·       Ved avbestilling deretter, men tidligere enn 15 dager før avreise, må den reisende betale 50 % av reisens pris, dog minst depositumet.

·       Avbestilling etter det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter eller utelatt fremmøte ved avgang må den reisende betale hele reisens pris.

·       Ved refusjon av flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.

 

 

For pakkereiser med rutefly, såkalte dynamiske reiser, gjelder følgende per person;

 

Ruteflyselskapene krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før avreise (i de fleste tilfeller allerede ved bestilling). Når en flybillett er utstedt, har arrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet.
Hvis den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, vil Neckermann Nordic belaste den reisende et gebyr tilsvarende beløpet som skal betales til flyselskapet, i tillegg til eventuelle avbestillingskostnader for hotell eller andre arrangementer osv. Den totale kostnaden vil bli oppgitt på forespørsel.

 

Pakkereiser med rutefly kan som hovedregel ikke refunderes. Hvis fly, hotell og andre arrangementer ikke kan refunderes, er avbestillingsgebyret 100 % av reisens pris. I tilfeller der hele eller deler av reisen kan avbestilles, gjelder følgende regler.

 

Avbestillingsgebyr oppgitt per person:

 

·       Avbestilling av fly og hotell (pakkereiser) koster NOK 1 000 + leverandørens kostnad.

·       Avbestilling av rutefly (kun flyreiser) 750 NOK + flyselskapets kostnader

·       Avbestilling av kun hotell NOK 1 000 + leverandørens kostnad

·       Navneendring fra NOK 500 til SEK 1000 + leverandørens kostnad

·       Ved refusjon av flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.

·       Hvis reisen eller deler av reisen kan refunderes, vil det ved avbestilling 7 dager eller mindre før avreise ikke bli refundert noe i tillegg til offentlige skatter og avgifter minus den administrative kostnaden på NOK 500.

 

Overdra reisen

I tilfelle avtalen overføres inntil 7 dager før avreise belastes den reisende et ekspedisjonsgebyr, i tillegg til eventuelle kostnader som belastes av arrangørens underleverandører, på NOK 500 per person. Mindre enn 7 dager før avreise koster det 1000 NOK. Vær imidlertid oppmerksom på at hvis det er samme dag som avreise, kan vi ikke garantere at endringen kan gjennomføres.

Pakkereiser og flybilletter med rutefly kan bare overføres hvis flyselskapet tillater det. For slik overføring gjelder det respektive flyselskapets vilkår og betingelser og kostnader samt ovan gebyr fra Neckermann Nordic.

 

Feilstaving

For å rette en feilstaving av et navn på billetten med mer enn 1 bokstav for en pakkereise med charterfly koster en gebyr på NOK 300 per person. Namnändring må gjøres så snart som endringen er kjent dock senast fram till 7 dagar före avresan. Gebyr for navnendring er 500,- per person.

For reiser med rutefly og hotell kan feilstavning gjøres bare hvis flyselskapet tillater det

Og då gjelder det respektive flyselskapets vilkår og betingelser og kostnader samt ovan gebyr fra Neckermann Nordic.

 

6.Avbestilling ved ekstraordinære omstendigheter/ Force majeure

 

Neckermann Nordic følger Utenriksdepartementets reiseråd. Reisen kan avbestilles dersom det konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre lignende begivenheter på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dagene før reisen starter. Det skal være rimelig grunn til å anta at disse forholdene også vil gjøre seg gjeldende når reisen starter. Slik avbestilling betinger at Utenriksdepartementet advarer mot å reise til det aktuelle reisemålet/-ene i reiserådene deres. Ved avbestilling av årsakene nevnt over tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling.

 

7.Neckermann Nordics rett til å kansellere eller endre reisen uten erstatningsplikt.

 

Neckermann Nordic kan kansellere den enkelte reise uten å utstede kompensasjon deresom det ikke blir blir solgt det minimumsantallet plasser eller beleggsandel som er angitt nedenfor ikke er oppfylt.

 

·       95 % av antall seter som tilhører Neckermann Nordic på flyet må være solgt på en avgang, eller en serie avganger

·       50 reisende til reisemålet som er angitt på bestillingsbekreftelsen.

·       50 reisende til hvert innkvarteringsalternativ som er angitt på bestillingsbekreftelsen.

·       Hvis det ikke er minst 15 reisende for hver tur.

 

Hvis en reise som arrangøren har rett til å avbestille i henhold til de foregående punktene, inngår i en serie av reiser, har arrangøren rett til også å avbestille andre reiser som inngår i samme serie, forutsatt at den reisende varsles så snart som mulig.

 

Kanselleringen vil skje senest:

·       20 dager avreisedøgnet starter hvis reisen varer lenger enn 6 dager.

·       7 dager avreisedøgnet starter hvis reisen varer mellom 2 og 6 dager.

·       48 timer avreisedøgnet starter hvis reisen varer mindre enn 2 dager.

 

For pakkereiser med rutefly gjelder flyselskapets egne regler for kansellering, minimumsantall og endring, avhengig av det enkelte flyselskapets regelverk. 

 

8.Reise- og avbestillingsforsikring 

Neckermann Nordic anbefaler alle reisende å ha en egen gyldig reiseforsikring som også bör dekke legeutgifter- og eventuell hjemtransport ved ulykke/sykdom, tap/skade på reisegods ect samt alle reisende bör ta med Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. Vidare anbefaler Neckermann Nordic å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. Neckermann Nordic har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for. Reise- og avbestillingsforsikring er ikke inkludert i reisens pris og må ordnes privat. 

 

9.Pass og visum


Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for.
Utenfor fastlands-Norge anbefaler Neckermann Nordic pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa.

 

Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for konsekvensene dersom den reisende ikke kan fremvise gyldige dokumenter som pass og visum ved verken innsjekking eller innreise til landet.

 

Les mer på våres nettside om pass- og visuminformasjon under Pass & Visum

 

Dersom det er tvil om pass eller visum, bør ambassaden alltid kontaktes for informasjon om hva som gjelder. Reglene gjelder turistreiser for innehavere av norsk pass. Andre regler kan gjelde for innehavere av pass fra andre land, lengre reiser og tjenestereiser.

 

10.Den reisendes plikter
 

Baggage

Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at Neckermann Nordics personale ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.

 

Helse

Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta.

 

Rette seg etter regler

Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og Neckermann Nordics representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise. Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.

Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.

 

No show

Kunden er pliktig til å ankomme i tide til flyets avgång. Reisende som av en eller annen grunn ikke ankommer i tide til flyets avgang og/eller avviker helt eller delvis og derfor ikke benytter seg av den bestilte reisen, mister retten til hele pakkereisen og alt som er inkludert. Det gis ingen refusjon, helt eller delvis, av reisens pris.

 

Hvis den reisende ikke sjekker inn på hotellet på den angitte dagen arrangementet starter, avbestilles resten av hotelloppholdet og kan ikke returneres for den resterende tiden av reisen. 

 

Rommet

Rommet eller leiligheten gjelder kun for den/de reisende som står oppført på billetten, med mindre annet er avtalt med Neckermann Nordics personale før avreise. Dette gjelder også hvis det er flere sengeplasser tilgjengelig.

  

11.Medlem av Kammarkollegiet i Sverige


Neckermann Nordic gir reisegaranti til Kammarkollegiet i Sverige som sikkerhet for reisen din. Les mer her.

 

12.Generelle vilkår


Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 også deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».

Alminnelige Vilkår for pakkereiser- Klikk her 

 

13.Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler


Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til Neckermann Nordics personale eller representanter, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen.
Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til Neckermann Nordic senest to måneder etter hjemkomst.

Ved uenighet om mangler kan kunden bringe saken for Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

 

14.Personlıg informasjon 


Neckermann Nordic legger stor vekt på personvern. Vårt mål er å garantere deg det høyeste nivået av databeskyttelse og datasikkerhet. Vi behandler alle personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning.

 

Du er forpliktet til å lese gjennom informasjonen på nettstedet om personopplysninger og informasjonskapsler her.

 

15.Markedsføring


nettsiden kan du melde deg på vårt nyhetsbrev. Som abonnent på våres nyhetsbrev via e-post aksepterer du samtidig at vi regelmessig bruker din e-postadresse til å sende deg nyheter og annen markedsinformasjon og kommunikasjon. Du kan til enhver tid velge å melde deg av nyhetsbrevet. 

 

17.Forbehold om endrınger 


Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å gjøre endringer i informasjonen som gis og i avtalevilkårene som gjelder for pakkereisen før avtale er inngått med kunden. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil. 

 

18.Annet

 

Spesielle reiser

 

Kun flyreiser og kun hotell

Ved bestilling av kun hotell eller kun fly (rute- eller charterfly) må reisen betales direkte ved bestilling. Du er ikke omfattet av pakkereiseloven, og Neckermann Nordic opptrer her kun som agent for flyselskapet eller hotellet. Flyselskapet er ansvarlig for endringer i flytider, innstilte fly, bagasje osv. Eventuelle klager eller krav rettes direkte til flyselskapet eller hotellet.

Kun fly og kun hotell kan som hovedregel ikke refunderes.

 

Det er den reisendes eget ansvar å sjekke og holde seg oppdatert på eventuelle tidsendringer, og Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle merkostnader som måtte oppstå. Vi anbefaler at du ALLTID sjekker avgangstidene med flyselskapet. De reisende er også forpliktet til å være kontaktbare på det mobiltelefonnummeret som er oppgitt i bestillingen, da endringer kan bli varslet via sms/sms.

 

Flybilletter med 2 forskjellige bestillingsnummer, dvs. reiser som består av 2 eller flere enkeltreiser, behandles som separate reiser, helt uavhengig av hverandre. Ved kjøp av separate flybilletter (kun flyreiser) er Neckermann Nordic ikke ansvarlig for manglende utbetaling av kompensasjon i forbindelse med tidsendringer, forsinkelser eller innstilte fly.

 

Ved kjøp av kun flysete kanselleres hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes/benyttes. Det er ikke mulig å benytte kun hjemreisen som en enkeltreise.

 

Golfreiser

Samme regler for betaling, depositum og avbestilling som vanlige reiser men i tillegg gjelder:

Avbestilling av bestilte starttider må skje 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før avreise, belastes med 100 % av prisen for starttidene.

Golfklubben forbeholder seg retten til å endre bekreftet starttid.

 

Gruppereiser Golf (minimum 8 personer)

Ved bestilling av en golfreise skal forskuddsbetalingen betales i henhold til reglene. I tillegg til forskuddsbetalingen skal også kostnader for starttider betales sammen med forskuddsbetalingen dersom dette fremgår av avtalen. Datoer for sluttbetaling og spesielle avbestillingsregler for gruppereiser med golf kommuniseres til gruppene ved bestilling. For å bli regnet som en golfgruppe må det være minimum 8 betalende voksne som skal spille golf. Ikke-golfende medreisende er ikke inkludert i golfgruppen.

 

Gruppereiser

For gruppereiser gjelder spesielle reisebetingelser som er tilgjengelige på forespørsel for gruppereiser. Dette avhenger av gruppens størrelse og spesielle ønsker. For grupper med individuelt betalende reisende, f.eks. som deltar på treningstur, golftur etc., henviser vi til de vanlige reisebetingelsene. 
 

Utflykter 

Når du bestiller utflukter på reisemålet, arrangeres dette alltid i regi av den lokale turarrangøren vi samarbeider med på reisemålet. turarrangøren har tillatelser, forsikringer og lisenser til å arrangere utflukter, og dette er statlig kontrollert. I tilfeller der agenten arrangerer utflukter via en underleverandør, har også disse gyldige tillatelser, lisenser og forsikringer. Utflukter bestilles og betales samtidig på reisemålet og er bindende med unntak av sykdom og fremvisning av legeerklæring. Noen utflukter har en risikofaktor, og det er ditt ansvar å forsikre deg om at utflukten passer for deg og/eller reisefølget ditt før du bestiller. Det er viktig at du og ditt reisefølge følger alle instruksjoner, veiledning og informasjon som du får av reiselederen/utfluktsguiden, spesielt med hensyn til din og ditt reisefølges helse og sikkerhet. Når du bestiller en utflukt, må du alltid oppgi et aktuelt mobilnummer, da informasjon kan komme på kort varsel, som f.eks. tidsendringer, trafikkforstyrrelser osv. Personer under 18 år kan ikke delta på utflukter uten følge av voksne.

Utfluktene kan ha deltakere av ulike nasjonaliteter, vanligvis foregår alt på engelsk. Som oftest foregår utfluktene med innenlandske offisielle guider. Oppsamlingssted og -tidspunkt må fremgå av billetten. Opphentingsstedet er ikke alltid på hotellet, men kan være på andre angitte steder hvor du selv må ta deg til. Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i utfluktsprogrammet på kort varsel, og i før- og lavsesong er programmet begrenset. De fleste utflukter og arrangementer krever et visst minimums- eller maksimumsantall deltakere. 


Alminnelige Vilkår for pakkereiser- Klikk her

Be om å bli oppringt
+46 (10) 337 05 06
Neckermann gjør det mulig!
footer logo
tournate logo