Reisevilkår
for Pakkereiser
Nedenstående følger reisevilkår for
Neckermann Nordic. Vilkårene gjelder for alle våre reiser med mindre det
foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen.
Vilkårene gjøres gjeldende for
pakkereiser som faller inn under definisjonen i Lov om Pakke¬reiser av
15.06.2018, § 6.
Der reisevilkårene fraviker
Alminnelige vilkår for pakkereiser går Neckermann Nordics sine reisevilkår
foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse
tilfeller.
De reisevilkår som angis med kursiv
skrift er spesielle vilkår for Neckermann Nordic.
Alle reisende forventes å ha satt
seg grundig inn i reisens avtalegrunnlag. Nedenfor vilkårene, sammen med alle
opplysninger i reiseinformasjonen på Neckermann-nordic.no som ex alt under Viktig
om reisen, hotellinformasjon, destinasjons– og reisemålsinformasjon och ev. andre publikasjoner utgitt av Neckermann
Nordic også er en del av avtalen mellom Neckermann Nordic og den reisende.
Pakketurer med rutefly som består
av fly og hotell og kalles også dynamiske reiser.
Kjøp av kun flyg og kun hotel går ikke inn under
pakkereiseloven då det ikke er ett sammensatt reisearrangement på minst to
forskjellige typer reisetjenester som kjøpes for samme reise/ferie.
1.Bestilling av pakkereise
og bekreftelse av pakkereise
Påmelding
gjør du elektronisk via vår nettside, på e-post, pr. Telefon samt via
reisebyråer. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved
kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått og er bindende ved bekreftet bestilling og når depositumet eller sluttbetaling er betalt, samt innebærer
aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig
straks den mottas. Vennligst forsikre at navn på alle reisende stemmer overens
med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted.
Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Påmelding gjørs av hovedreisende og er den personen i hvis navn
avtalen er inngått. Hovedreisende oppgis øverst i reisedokumente. Hovedreisende
er ansvarlig for betaling i henhold til avtalen. Alle endringer og eventuelle
avbestillinger må gjøres av hovedreisende. Unntak kan gjøres dersom
hovedreisende blir alvorlig syk og ikke kan foreta endringen eller
avbestillingen. Hovedreisende er ansvarlig for å gi arrangøren korrekt
bestillingsinformasjon for andre reisende som omfattes av avtalen samt korrekt
kontaktinformasjon ved eventuelle endringer. Eventuell refusjon vil bli gjort
til hovedreisende.
Når en mindreårig (16-18
år) reiser på chartertur uten sine foreldre, kreves samtykke fra foreldrene.
Vergefullmakt finnes på nettsiden og skal fylles ut og signeres i forbindelse
med bestillingen og tas med på reisen.
Barn og unge under 16 år
kan ikke reise uten følge av en voksen. Du må være 18 år for å bestille en
pakkereise med rutefly.
2.Betaling
av reisen/ depositum og
sluttbetaling
Et depositum skal være Neckermann
Nordic i hende direkte på bestillingstidspunktet. Depositumet regnes som delbetaling av reisens totalpris.
Om ikke annet spesielt er oppgitt
skal sluttbetaling av bestilt reise være Neckermann Nordic i hende senest 30
dager før avreise. Ved reservasjon mindre enn 30 dager fra avreisedagen skal
hele reisens pris betales samtidig som bestilling av reisen.
Forsinket betaling anses alltid
som vesentlig mislighold og gir Neckermann Nordic rett til å heve (annullere)
kjøpet og til å godskrives en avbestillingskostnad på hele depositumet.
For charterreiser innen Europa og
Egypt er depositumsbeløpet kr 1400:- pr.person.
For reiser med rutefly og hotell
tilsvarer det beløpet som er innbetalt som depositum.
Betalingsvilkårene kan variere
mellom pakkereiser med charter og pakkereiser med rutefly og/eller billetttype.
Ved bestilling av
pakkereiser med rutefly og bestilling av kun fly, er det det aktuelle
flyselskapets betalingsvilkår og betalingstidspunkt som gjelder. Totalbeløpet
kreves innbetalt samtidig med bestilling og flyselskapet kan på kort varsel
endre fristen for å betale sluttbetaling.
Ved bestilling
av kun hotell eller hotellopphold i forbindelse med en pakkereise med rutefly,
er det det enkelte hotell sine betalingsvilkår som gjelder. Totalbeløpet kreves
innbetalt samtidig med bestilling.
Alle tillegg og endringer som
navneendring, tillegg av transfer, bagage, ekstra måltider mm skal betales
umiddelbart om inget annat uppges.
For spesielle
typer reiser som golfreiser, uspesifiserte reiser, og gruppereiser gjelder egne
vilkår.
Den reisende må sjekke at
betalingen er registrert på billetten
enten på ny bekreftelse sendt etter betaling eller vid logge inn på min reise på nettsiden umiddelbart
etter betaling. Dersom betalingen ikke er registrert, ta direkte kontakt med
Neckermann Nordic for dialog.
3. Reisens pris
Prisen som presenteres på
Neckermann Nordic nettside i utgangpunktet per person når to voksne reiser
sammen. Når den reisende gjør sine valg, justeres prisen ut fra valg av
romtype, flyavganger, måltider, transfer og lignende. Prisen kan endre seg helt
fram til reisen er betalt. Manuelt tilbud mottatt på e-post eller telefon være
å anse som ferskvare som og kan endre seg helt fram til reisen er betalt.
Enkelte lokale skatter og
avgifter kan ikke betales på forhånd, men må betales av kunden på stedet. Dette
kan gjelde turistskatt som innkreves av overnattingssteder, landarrangementer,
depositum på hotellrom og lignende.
Lokale avgifter finner du
under hver destinasjonsbeskrivelse på nettsiden vår. Det samme gjelder for
flyplassavgifter/skatter som betales ved ankomst og avreise.
Innsjekket
bagasje er ikke inkludert i reisens pris, med mindre det er
oppgitt ved bestilling. Informasjon om innsjekket bagasje fremkommer i
bestillingsdialogen men finnes også under flygselskaper.
Neckermann
Nordic tar forbehold om å endre priser og ytelser m.v. som er beskrevet i dette
program, eller kunngjort på annen måte. Prisendringer kan skje dersom det i
tiden mellom avtaleinngåelse og avreise skjer endringer i skatter,
avgifter, transportpriser, aktuelle valutaer eller gebyrer for tjenester
knyttet til bruk av lufthavner, veier, havner eller andre tilsvarende
omstendigheter.
4.Endring av reise
Endring av en bekreftet
reise til annet reisemål, annet hotell, endring av antall personer, annen
avreiseflyplass eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr
gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse. Se Avbestilling mot gebyr eller å overdra
reisen.
5.Avbestilling
mot gebyr eller å
overdra reisen
Avbestilling
skal skje skriftlig til [email protected]. Avbestilling må gjøres umiddelbart av hovedreisende Informasjon som
kreves for at avbestillingen skal gjennomføres er den reisendes:
bestillingsnummer, navn, avreisedato, reisemål.
Neckermann Nordics avbestillingsregler
For pakkereiser med charterfly gjelder følgende
per person;
·
Ved avbestilling tidligere enn 30 dager før avreise må den reisende
betale depositum som avbestillingsgebyr.
·
Ved avbestilling deretter, men tidligere enn 15 dager før avreise, må
den reisende betale 50 % av reisens pris, dog minst depositumet.
·
Avbestilling etter
det er mindre enn 15 dager til avreisedøgnet starter eller utelatt fremmøte ved
avgang må den reisende betale hele reisens pris.
·
Ved refusjon av
flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.
For pakkereiser med
rutefly, såkalte dynamiske reiser, gjelder følgende per person;
Ruteflyselskapene
krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før avreise (i de fleste
tilfeller allerede ved bestilling). Når en flybillett er utstedt, har
arrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet.
Hvis den reisende avbestiller reisen
etter at flybilletten er utstedt, vil Neckermann Nordic belaste den reisende et
gebyr tilsvarende beløpet som skal betales til flyselskapet, i tillegg til
eventuelle avbestillingskostnader for hotell eller andre arrangementer osv. Den
totale kostnaden vil bli oppgitt på forespørsel.
Pakkereiser med rutefly
kan som hovedregel ikke refunderes. Hvis fly, hotell og andre arrangementer ikke kan refunderes, er
avbestillingsgebyret 100 % av reisens pris. I tilfeller der hele eller deler av
reisen kan avbestilles, gjelder følgende regler.
Avbestillingsgebyr oppgitt
per person:
·
Avbestilling av
fly og hotell (pakkereiser) koster NOK 1 000 + leverandørens kostnad.
·
Avbestilling av
rutefly (kun flyreiser) 750 NOK + flyselskapets kostnader
·
Avbestilling av kun
hotell NOK 1 000 + leverandørens kostnad
·
Navneendring fra
NOK 500 til SEK 1000 + leverandørens kostnad
·
Ved refusjon av
flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.
·
Hvis reisen eller
deler av reisen kan refunderes, vil det ved avbestilling 7 dager eller mindre
før avreise ikke bli refundert noe i tillegg til offentlige skatter og avgifter
minus den administrative kostnaden på NOK 500.
Overdra
reisen
I tilfelle avtalen overføres inntil 7 dager før
avreise belastes den reisende et ekspedisjonsgebyr, i tillegg til eventuelle
kostnader som belastes av arrangørens underleverandører, på NOK 500 per person.
Mindre enn 7 dager før avreise koster det 1000 NOK. Vær imidlertid oppmerksom
på at hvis det er samme dag som avreise, kan vi ikke garantere at endringen kan
gjennomføres.
Pakkereiser og flybilletter med rutefly kan bare
overføres hvis flyselskapet tillater det. For slik overføring gjelder det
respektive flyselskapets vilkår og betingelser og kostnader samt ovan gebyr fra
Neckermann Nordic.
Feilstaving
For å rette en feilstaving av et
navn på billetten med mer enn 1 bokstav for en pakkereise med charterfly koster
en gebyr på NOK 300 per person. Namnändring må gjøres så snart som endringen er kjent dock senast fram till 7 dagar
före avresan. Gebyr for navnendring er 500,- per person.
For reiser med rutefly og hotell
kan feilstavning gjøres bare hvis flyselskapet
tillater det
Og då gjelder det
respektive flyselskapets vilkår og betingelser og kostnader samt ovan gebyr fra
Neckermann Nordic.
6.Avbestilling ved
ekstraordinære omstendigheter/ Force majeure
Neckermann
Nordic følger Utenriksdepartementets reiseråd. Reisen kan avbestilles dersom
det konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer
eller andre lignende begivenheter på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av
dette de siste 14 dagene før reisen starter. Det skal være rimelig grunn til å
anta at disse forholdene også vil gjøre seg gjeldende når reisen starter. Slik
avbestilling betinger at Utenriksdepartementet advarer mot å reise til det
aktuelle reisemålet/-ene i reiserådene deres. Ved avbestilling av årsakene
nevnt over tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke
avbestilles hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var
eller burde vært kjent før bestilling.
7.Neckermann
Nordics rett til å kansellere eller endre reisen uten erstatningsplikt.
Neckermann
Nordic kan kansellere den enkelte reise uten å utstede kompensasjon deresom det ikke blir blir solgt det minimumsantallet
plasser eller beleggsandel som
er angitt nedenfor ikke er oppfylt.
·
95 % av antall seter som
tilhører Neckermann Nordic på flyet må være solgt på en avgang, eller en serie
avganger
·
50 reisende til reisemålet som
er angitt på bestillingsbekreftelsen.
·
50 reisende til hvert innkvarteringsalternativ
som er angitt på bestillingsbekreftelsen.
·
Hvis det ikke er minst 15 reisende for hver tur.
Hvis en reise som arrangøren har rett
til å avbestille i henhold til de foregående punktene, inngår i en serie av
reiser, har arrangøren rett til også å avbestille andre reiser som inngår i
samme serie, forutsatt at den reisende varsles så snart som mulig.
Kanselleringen vil skje senest:
·
20 dager avreisedøgnet starter hvis reisen varer
lenger enn 6 dager.
·
7 dager avreisedøgnet starter hvis reisen varer
mellom 2 og 6 dager.
·
48 timer avreisedøgnet starter hvis reisen varer
mindre enn 2 dager.
For
pakkereiser med rutefly gjelder flyselskapets egne regler for kansellering, minimumsantall og endring, avhengig av det enkelte flyselskapets
regelverk.
8.Reise- og
avbestillingsforsikring
Neckermann
Nordic anbefaler alle reisende å ha en egen gyldig reiseforsikring som også bör
dekke legeutgifter- og eventuell hjemtransport ved ulykke/sykdom, tap/skade på
reisegods ect samt alle reisende bör ta med Europeisk Helsetrygdekort ved
reiser i Europa. Vidare anbefaler Neckermann Nordic å tegne en
avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den
reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. Neckermann
Nordic har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret
seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for. Reise- og
avbestillingsforsikring er ikke inkludert
i reisens pris og må ordnes privat.
9.Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og
eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man
bestiller for. Utenfor fastlands-Norge
anbefaler Neckermann Nordic pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre
samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon,
også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er
gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser
i Europa.
Neckermann Nordic er ikke
ansvarlig for konsekvensene dersom den reisende ikke kan fremvise gyldige
dokumenter som pass og visum ved verken innsjekking eller innreise til landet.
Les mer på våres nettside
om pass- og visuminformasjon under Pass & Visum
Dersom
det er tvil om pass eller visum, bør ambassaden alltid kontaktes for
informasjon om hva som gjelder. Reglene gjelder turistreiser for
innehavere av norsk pass. Andre regler kan gjelde for innehavere av pass
fra andre land, lengre reiser og tjenestereiser.
10.Den reisendes plikter
Baggage
Den reisende må kunne
håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på
flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør
oppmerksom på at Neckermann Nordics personale ikke kan yte særskilt assistanse
til noen av deltakerne under reisen.
Helse
Det er deltakers ansvar å
være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne
delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er
usikker på om man kan delta.
Rette seg etter regler
Den reisende plikter å
rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og Neckermann
Nordics representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller
andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å
delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning
eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt,
kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise. Den
reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet
påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er
nevnt ovenfor.
Den reisende kan gjøres
erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap
blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
No show
Kunden er pliktig til å
ankomme i tide til flyets avgång. Reisende som av en eller annen grunn ikke
ankommer i tide til flyets avgang og/eller avviker helt eller delvis og derfor
ikke benytter seg av den bestilte reisen, mister retten til hele pakkereisen og
alt som er inkludert. Det gis ingen refusjon, helt eller delvis, av reisens
pris.
Hvis den reisende ikke
sjekker inn på hotellet på den angitte dagen arrangementet starter, avbestilles
resten av hotelloppholdet og kan ikke returneres for den resterende tiden av
reisen.
Rommet
Rommet eller leiligheten
gjelder kun for den/de reisende som står oppført på billetten, med mindre annet
er avtalt med Neckermann Nordics personale før avreise. Dette gjelder også hvis
det er flere sengeplasser tilgjengelig.
11.Medlem av
Kammarkollegiet i Sverige
Neckermann Nordic gir reisegaranti til Kammarkollegiet i Sverige som sikkerhet
for reisen din. Les mer her.
12.Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for
pakkereiser av 01.07.2018 også deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt
i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren
har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
Alminnelige Vilkår for pakkereiser- Klikk her
13.Den reisendes
reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager
en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den
reisende reklamere på stedet til Neckermann Nordics personale eller
representanter, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses
tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til Neckermann Nordic
senest to måneder etter hjemkomst.
Ved
uenighet om mangler kan kunden bringe saken for Reklamasjonsnemnda for
pakkereiser.
14.Personlıg informasjon
Neckermann Nordic legger
stor vekt på personvern. Vårt mål er å garantere deg det høyeste nivået av
databeskyttelse og datasikkerhet. Vi behandler alle personopplysninger i
samsvar med gjeldende lovgivning.
Du er forpliktet til å
lese gjennom informasjonen på nettstedet om personopplysninger og
informasjonskapsler her.
15.Markedsføring
På nettsiden
kan du melde deg på vårt nyhetsbrev. Som abonnent på våres nyhetsbrev via
e-post aksepterer du samtidig at vi regelmessig bruker din e-postadresse til å
sende deg nyheter og annen markedsinformasjon og kommunikasjon. Du kan til
enhver tid velge å melde deg av nyhetsbrevet.
17.Forbehold om endrınger
Neckermann Nordic
forbeholder seg retten til å gjøre endringer i informasjonen som gis og i
avtalevilkårene som gjelder for pakkereisen før avtale er inngått med kunden.
Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil.
18.Annet
Spesielle reiser
Kun flyreiser og kun hotell
Ved bestilling av kun
hotell eller kun fly (rute- eller charterfly) må reisen betales direkte ved
bestilling. Du er ikke omfattet av pakkereiseloven, og Neckermann Nordic
opptrer her kun som agent for flyselskapet eller hotellet. Flyselskapet er
ansvarlig for endringer i flytider, innstilte fly, bagasje osv. Eventuelle
klager eller krav rettes direkte til flyselskapet eller hotellet.
Kun fly og kun hotell kan som hovedregel ikke
refunderes.
Det er den reisendes eget
ansvar å sjekke og holde seg oppdatert på eventuelle tidsendringer, og
Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle merkostnader som måtte
oppstå. Vi anbefaler at du ALLTID sjekker avgangstidene med flyselskapet. De
reisende er også forpliktet til å være kontaktbare på det mobiltelefonnummeret
som er oppgitt i bestillingen, da endringer kan bli varslet via sms/sms.
Flybilletter med 2
forskjellige bestillingsnummer, dvs. reiser som består av 2 eller flere
enkeltreiser, behandles som separate reiser, helt uavhengig av hverandre. Ved
kjøp av separate flybilletter (kun flyreiser) er Neckermann Nordic ikke
ansvarlig for manglende utbetaling av kompensasjon i forbindelse med
tidsendringer, forsinkelser eller innstilte fly.
Ved kjøp av kun flysete
kanselleres hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes/benyttes. Det er ikke
mulig å benytte kun hjemreisen som en enkeltreise.
Uspesifisert reiser
En
uspesifisert reise er ikke en rabattert vanlig reise, men en spesiell
reiseordning med spesielle vilkår. En uspesifisert reise betyr at flyet som
presenteres i Neckermann Nordic-programmet er det samme, men ikke
overnattingsstedet. Overnatting angis ved ankomst til destinasjonen.
Innkvarteringen kan ligge hvor som helst på den annonserte destinasjonen (ex hele Rhodos eller hele Kreta) og det er ikke garantert at hotellet
inngår i Neckermann Nordics vanlige hotellprogram. Overnatting kan
være på hotell / pensjonat / privatrom eller i leilighet.
Overnatting
kan være av en veldig enkel standard. ex kategori 2.
Skatten som må betales ved innsjekking i enkelte land er ikke inkludert og betales direkte på stedet av den reisende.
Arrangøren
garanterer privat dusj og toalett.
Selv om
hotellet skulle tilby servering, er ingen måltider inkludert i prisen.
Luftkondisjonering
og safe er ikke inkludert.
Rengjøring
under oppholdet er normalt ikke inkludert.
Endring
av overnatting kan forekomme en gang i løpet av oppholdet.
Neckermann
Nordic kan ikke varsle om forstyrrelser som f.eks. pågående byggearbeid.
Reisende
som reiser alene må betale tillegg for å få enkeltrom.
Prisen
inkluderer ikke transport mellom flyplass og overnattingssted, retur til
flyplass ved avreise men mellom overnattingssteder i de tilfeller bytte av
innkvartering skjer under oppholdet i forbindelse med hotellets inn- og utsjekkingstider.
Forespørsler
kan ikke sendes.
Arrangøren
garanterer at maks 2 personer på en bestilling er innkvarteres på samme hotell.
Ingen
Reiselederservice.
Vi
anbefaler at de som har noen krav på sitt overnatting velger en spesifisert
reiser. Vi anbefaler reisende med bevegelseshemmelser mobilitet eller
funksjonshemninger, samt reisende med barn at å velge uspesifisert overnatting.
Uspesifisert All Inclusive *** er en uspesifisert reise (se vilkår
ovenfor) hvor arrangøren garanterer minst ett 3-stjerners hotell med All
Inclusive men ellers med samme betingelser som ovenfor.
Golfreiser
Samme regler for betaling,
depositum og avbestilling som vanlige reiser men i tillegg gjelder:
Avbestilling av bestilte
starttider må skje 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før
avreise, belastes med 100 % av prisen for starttidene.
Golfklubben forbeholder
seg retten til å endre bekreftet starttid.
Gruppereiser Golf (minimum 8 personer)
Ved bestilling av en
golfreise skal forskuddsbetalingen betales i henhold til reglene. I tillegg til
forskuddsbetalingen skal også kostnader for starttider betales sammen med
forskuddsbetalingen dersom dette fremgår av avtalen. Datoer for sluttbetaling
og spesielle avbestillingsregler for gruppereiser med golf kommuniseres til
gruppene ved bestilling. For å bli regnet som en golfgruppe må det være minimum
8 betalende voksne som skal spille golf. Ikke-golfende medreisende er ikke
inkludert i golfgruppen.
Gruppereiser
For gruppereiser gjelder
spesielle reisebetingelser som er tilgjengelige på forespørsel for
gruppereiser. Dette avhenger av gruppens størrelse og spesielle ønsker. For
grupper med individuelt betalende reisende, f.eks. som deltar på treningstur,
golftur etc., henviser vi til de vanlige reisebetingelsene.
Utflykter
Når du bestiller utflukter
på reisemålet, arrangeres dette alltid i regi av den lokale turarrangøren vi
samarbeider med på reisemålet. turarrangøren har tillatelser, forsikringer og
lisenser til å arrangere utflukter, og dette er statlig kontrollert. I
tilfeller der agenten arrangerer utflukter via en underleverandør, har også
disse gyldige tillatelser, lisenser og forsikringer. Utflukter bestilles og
betales samtidig på reisemålet og er bindende med unntak av sykdom og
fremvisning av legeerklæring. Noen utflukter har en risikofaktor, og det er
ditt ansvar å forsikre deg om at utflukten passer for deg og/eller reisefølget
ditt før du bestiller. Det er viktig at du og ditt reisefølge følger alle
instruksjoner, veiledning og informasjon som du får av
reiselederen/utfluktsguiden, spesielt med hensyn til din og ditt reisefølges
helse og sikkerhet. Når du bestiller en utflukt, må du alltid oppgi et aktuelt
mobilnummer, da informasjon kan komme på kort varsel, som f.eks. tidsendringer,
trafikkforstyrrelser osv. Personer under 18 år kan ikke delta på utflukter uten
følge av voksne.
Utfluktene kan ha deltakere
av ulike nasjonaliteter, vanligvis foregår alt på engelsk. Som oftest foregår
utfluktene med innenlandske offisielle guider. Oppsamlingssted og -tidspunkt må
fremgå av billetten. Opphentingsstedet er ikke alltid på hotellet, men kan være
på andre angitte steder hvor du selv må ta deg til. Vi forbeholder oss retten
til å gjøre endringer i utfluktsprogrammet på kort varsel, og i før- og lavsesong
er programmet begrenset. De fleste utflukter og arrangementer krever et visst
minimums- eller maksimumsantall deltakere.
Alminnelige Vilkår for pakkereiser- Klikk her